ریشه اعتیاد و ترک اعتیاد

زمان حدودی مطالعه ۸ دقیقه |آخرین بروزرسانی: ۰۲ تیر ۱۴۰۳ |درمان اعتیاد

آنچه افراد و خانواده ها باید درباره ریشه اعتیاد و ترک اعتیاد بدانند

نشانه ها، علائم و ارائه راهکار برای مقابله با اعتیاد

برخی از مردم قادر هستند از مواد مخدر بدون تاثیرات جانبی منفی بهره گیرند، این در حالی است که مواد مخدر برای بخش اعظم مصرف کنندگان خود تاثیرات مخرب بسیاری را در بر خواهد داشت. این تاثیرات بیش تر قابل توجه افرادی است که برای رهایی از مشکلات زندگی به این مواد پناه می برند. و این امر جز افزایش وخامت شرایط فعلی انها، مشکلات عدید دیگری از جمله تنهایی، طرد شدگی و ... را برای انها به ارمغان خواهد اورد. چنانچه شما نگران خود، عضوی از خانواده و یا دوستان خویش در امر اعتیاد به مواد مخدر هستید، باید گفت که راهکاری برای ان وجود دارد. در واقع با پی بردن به طبیعت این مواد و ذات اعتیاد و دانستن چرا و چگونگی پیشرفت ان می توان دیدی گسترده تر از مساله و راه های موجود برای مقابله با ان به دست اورد.  

درک استفاده و سوء استفاده ی مواد مخدر و اعتیاد

مردم هر یک دلایلی برای مصرف مواد مخدر دارند. بسیاری از آن ها ابتدا از روی کنجکاوی و خوشگذرانی و در کنار دوستان خود به مصرف مواد می پردازند، بسیاری از ورزشکاران برای ارتقای عملکرد ورزشی خود و یا مقابله با تنش و فشار های روحی چون استرس به مصرف مواد پناه می برند. مصرف مواد خود به سو مصرف آن منتهی نمی شود، در واقع هیچ نقطه ی مشخصی برای جهش از مصرف به سوء مصرف وجود ندارد. سوء مصرف مواد مخدر بیش از آنکه مربوط به میزان و زمان مواد مصرفی باشد، به علل اولیه ی مصرف و نتایج حاصل شده از آن برای شخص مصرف کننده بر می گردد. چنانچه مصرف مواد مخدر برای شما در زندگی، روابط محل کار و یا محل تحصیل تان مشکلاتی ایجاد کرده است شما به احتمال بسیار زیاد، دچار سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن شده اید.

پزشکان و متخصصان کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی آماده پاسخ گویی و یاری رساندن به شما تا رهایی کاملتان از دام اعتیاد هستند.
021-22290484    021-26100813

مغز و اعتیاد به مواد مخدر

با اینکه هر مواد مخدر تاثیرات جسمی بخصوصی را در بر دارد، تمامی آنها در یک وجه مشترک هستند: استفاده ی مکرر از آنها سبب تغییر عملکرد مغز می شود.
  • مصرف مواد، باعث ترشح دپامین در مغز شده و این مولد احساس شادی می شود. ذهن شما این احساسات را به خاطر سپرده و خواهان تداوم آن می باشد.
  • زمانی که به یک ماده ی مخدر اعتیاد پیدا کنید، اهمیت وجود آن در زندگی شما با نیاز هایی چون خوردن و نوشیدن که از حیاتی ترین نیازهاست، برابری می کند.
  • تغییراتی که در ذهن شما صورت می گیرد در توانایی شما برای فکر کردن، قضاوت صحیح و توانایی کنترل رفتاری شما تداخل ایجاد کرده و دیگر بدون این مواد احساس عادی سابق را نخواهید داشت
  • صرف نظر از اینکه مصرف کننده ی کدام ماده ی مخدر باشید، عطش غیر قابل کنترل برای مصرف آن نسبت به تمامی ابعاد زندگی تان اهمیت بیش تری را به خود اختصاص می دهد. چه خانواده، چه دوستان، شغل و یا حتی سلامت و شادی خودتان.
  • انگیزه ی مصرف در شما به حدی قدرتمند است که ذهنتان از هر راهی برای منطقی نشان دادن این اعتیاد و یا کتمان آن بهره می گیرد. شاید شما میزان مواد مصرفی خود و یا تاثیرات مخرب آن را نادیده بگیرید و دیدی غیر واقع بینانه به میزان اختیار و کنترل خود را در نحوه ی مصرف داشته باشید.

نحوه ی پیشرفت سوء مصرف مواد و اعتیاد به آن

خطی مرزی و بسیار ظریفی بین استفاده ی عادی و سوء مصرف مواد وجود دارد. تعداد اندکی از معتاد ها هنگامی که از این مرز عبور می کنند، قادر به تشخیص آن هستند. در حالی که مدت و میزان مواد مصرفی به منزله ی اعتیاد تلقی نمی شوند و می توانند تنها علائمی از مشکلات و مسائل مصرفی مواد باشند. شاید سوء مصرف مواد برای راهی جهت تداوم ارتباط اجتماعی صورت پذیرد: به طور معمول افراد برای اولین بار در موقعیت های اجتماعی همراه با دوستان و آشنایان خود به مصرف مواد می پردازند، نیاز مبرم انسان ها برای پذیرش در یک گروه آنها را به مصرف مواد سوق می دهد، موادی که شاید تنها راه ورود آنها به محفل محسوب می شود. این مساله برخی مواقع در کمین شما هستند، زمانی که ناخواسته به میزان و تعداد مصرف خود می افزایید. به عنوان مثال مصرف سیگار همراه دوستانتان در آخر هفته، مصرف اکستازی در یک جشن و کوکائین در یک مهمانی می تواند میزان مصرف شما را از هفته ای دو بار به روزی یکبار تغییر دهد. و به مرور مصرف این مواد می تواند جزء لاینفک زندگی روزمره ی شما شود.

ارزشمند شدن مواد مخدر

اگر مصرف مواد مخدر، جایگزین نیازی ارزشمند شود شما به مصرف مواد تکیه می کنید. ممکن است برای آرام کردن یا انرژی بخشیدن به خود و یا حتی کسب اعتماد به نفس از مواد استفاده کنید. ممکن است مصرف مواد را از نسخه ای پزشکی برای کاهش درد و یا استرس آغاز کنید. تا زمانی که جایگزینی بهتر و سالم تر برای آن نیافته اید، مصرف مواد شما ادامه خواهد یافت. اگر شما مواد مخدر را برای پر کردن شکافی در زندگی تان مصرف می کنید، بیشتر در معرض خطر عبور از مرز استفاده ی معمول به سوءاستفاده ی مواد قرار دارید. برای حفظ توازنی سالم در زندگی باید تجربیاتی مثبت و احساسی خوب را بدون مصرف مواد مخدر به دست بیارید.

 

علائم و نشانه های سوء مصرف مواد و اعتیاد

با وجود اینک هر یک از مواد مخدر تاثیرات بخصوص خود را بر فرد دارند، نشانه های اعتیاد در افراد یکسان است. علائم و نشانه های سوء مصرف مواد مخدر شما از انجام وظایف خود سرباز می زنید در مدرسه، خانه و محل کار. به علت مصرف مواد، کودکان خود را نادیده می گیرید، فعالیت های محل کارتان را به درستی انجام نمی دهید و در کلاس های مدرسه یا دانشگاه به درستی حاضر نمی شوید. مواد مخدر را در شرایط خطرناک مصرف می کنید و یا بعد از مصرف دست به خطر های بسیاری می زنید به عنوان مثال پس از مصرف مواد با میزان بالا به رانندگی می پردازید، از سرنگ کثیف برای تزریق استفاده می کنید و یا رابطه ی جنسی محافظت نشده برقرار می نمایید. مصرف مواد شما را به مشکلات قانونی دچار ساخته است، به عنوان مثال به علت وضعیت نامناسب دستگیر شده باشید، رانندگی نامناسب به علت مصرف مواد مخدر و یا دزدی برای تهیه ی مواد. مصرف مواد مخدر در روابط شما تاثیر مخرب می گذارد، همانند بحث و مشاجره با شریک زندگی تان، از دست دادن دوستان و نارضایتی مدیر در محل کار از شما.  

علائم و نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

علائم و نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

ظرفیت مصرف در شما بالا می رود و باید میزان مصرف خود را نسبت به روزهای اول افزایش دهید تا حسی را که در آن روزها با همان میزان کم دریافت می کردید به دست بیاورید. مواد را مصرف می کنید که از آثار و نتایج عدم مصرف آن جلوگیری کنید چرا که اگر به مدت طولانی را بدون مواد سپری کنید تاثیراتی چون حالت تهوع، خستگی، بی خوابی، افسردگی، عرق، لرزش و استرس را تجربه می کنید. کنترل مصرف مواد از دست شما خارج می شود شما اغلب مواد مصرف می کنید و شاید این میزان بیشتر از آنچه که می خواستید است و بارها به خود گفته اید قصد مصرف این میزان از مواد را ندارید. زندگی شما حول محور مصرف مواد مخدر می چرخد سما زمان بسیاری را صرف مصرف و فکر درباره ی مواد می گذرانید. به این می اندیشید که چطور به مواد دسترسی پیدا کرده و از اثرات آن ایمن بمانید. فعالیت هایی را که از انجام آن لذت می بردید را ترک می کنید همچون سرگرمی ها، ورزش و روابط اجتماعی. شما با وجود اینکه میدانید مواد به شما صدمه وارد می کند به مصرف آن ادامه می دهید مشکلات عدیدی چون بیماری های عفونی، گیجی، بیهوشی تغییرات رفتار ناگهانی، افسردگی و پارانویا.  

حمایت برای بهبودی امری اجتناب ناپذیر است

یک معتاد نباید به تنهایی اقدام به ترک مواد مخدر کند. چرا که به سادگی می تواند انگیزه ی خود را از دست بدهد و با منطق "فقط یکبار دیگر" از ترک مواد دور و دور تر شود. کسی که قصد ترک مواد را دارد و به کمپ خصوصی تهران، برنامه ی ترک مواد فردی، تراپی و یا هر گزینه ی دیگری رجوع می کند باید توسط یک فرد حمایت شود. ترک مواد مخدر با پشتیبانی افرادی که انگیزه و راهنمایی به فرد مذکور می دهند بسیار آسان تر خواهد بود. این پشتیبانی می تواند از سمت اعضای خانواده، دوستان صمیمی، مامورین سلامت، تراپیست ها و یا مشاورها، دیگر افراد معتادی که موفق به ترک شده اند و سایر افراد.  

اثرات ویژه ی هر یک از ماده های مخدر

ماریجوانا: چشمان تر و قرمز، صحبت با صدای بلند، خنده های بلند و خوابالودگی، کمبود علاقه، انگیزه و کاهش یا افزایش وزن افسردگی

زاناکس، والیوم و جی ایچ بی: انقباض مردمک چشم، حالات مستی، عدم تمرکز، گیجی، قضاوت ضعیف، لکنت زبان، خواب آلودگی محرک

آفتامین، کوکائین، کریستال یا شیشه: اتساع مردمک، بیش فعالی، کج خلقی، استرس، صحبت زیاد و افسردگی، خواب زیاد در ساعات نامعمول، زمان زیاد بی خوراک و خواب ماندن، دهان و بینی خشک

مواد استنشاقی (چسب، آئروسل و بخار): چشمان تر، دید ضعیف، حافظه و تفکر ضعیف، جوش و التهاب پوستی در نزدیکی بینی و دهان، سردرد، حالت تهوع.

مواد توهم زا (ال اس دی، پی سی پی): اتساع مردمک، کج خلقی و رفتار های عجیب مثل پارانویا، پرخاشگری، توهم، تغییر رفتار، مردم گریزی، در خود و یا اشیاء غرق شدن، لکنت زبان، سردرگمی

هروئین: انقباض مردمک، عکس العمل نشان ندادن قرنیه به نور، اثر تزریق، خواب در ساعات نا معمول، عرق، تهوع، سرفه، آبریزش بینی، خارش و کمبود اشتها