آشنایی با اکستازی‌ یا MDMA(قرص m) یا مخدر مالی

زمان حدودی مطالعه ۶ دقیقه |آخرین بروزرسانی: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ |انواع مواد مخدر

  اکستازی یا قرص m نامی ‌خیابانی برای مدلی از MDMA یا 3،4 متیلن‌دی‌اکسیدمتاآمفتامین می‌باشد. که  یک داروی غیرقانونی و ساخته دست بشر است. و در دسته دارو‌های محرک قرار می‌گیرد و دارای خواص توهم زا است. مالی نامی‌دیگر برای MDMA می‌باشد.

 اکستازی یا قرص m نامی ‌خیابانی برای مدلی از MDMA یا 3،4 متیلن‌دی‌اکسیدمتاآمفتامین می‌باشد. که  یک داروی غیرقانونی و ساخته دست بشر است. و در دسته دارو‌های محرک قرار می‌گیرد و دارای خواص توهم زا است. مالی نامی‌دیگر برای MDMA می‌باشد. اکستازی(قرص m) و مخدر مالی هر دو از MDMA ساخته شده اند‌، اما اکستازی برای توصیف نوعی از آن به کار برده می‌شود که به شکل کپسول یا قرص(قرص m) استفاده می‌شود. در حالی که مخدر مالی نوعی از آن است که به شکل پودری سفید یا ماده کریستالی می‌باشد. اعتیاد و سوء مصرف اکستازی می‌تواند کشنده باشد. اگرچه مخدر مالی به عنوان شکل خالص MDMA به بازار عرضه می‌شود‌، اما راهی برای مصرف کنندگان وجود ندارد که بفهمند چه چیزی در آن وجود دارد. هر دو مخدر مالی و اکستازی یا قرص m را می‌توان با سایر مواد رقیق کرد‌، از جمله:

پیدا کردن MDMA در شکل خالص‌اش بسیار دشوار است. بیشتر مواد مخدر از کانادا به آمریکا قاچاق می‌شوند. MDMA به عنوان ماده کنترل شده دسته 1 طبقه بندی می‌شود‌، بدین معنا که دارای پتانسیل بالایی برای سوء مصرف است و در حال حاضر کاربرد پزشکی آن پذیرفته نشده است. اگر خودتان یا شخصی که به او اهمیت می‌دهید گرفتار اکستازی شده‌اید، برای دریافت راهنمایی و کمک با یک پزشک درمانگر تماس بگیرید.  

اثرات اکستازی(قرص m) و سوء مصرف آن

 اکستازی، قرص m و مخدر مالی احساس خوشبختی‌، شادی و مهرباتی را افزایش می‌دهند. این داروها حس بینایی‌، شنوایی‌، بویایی و حس لامسه مصرف کننده را تقویت می‌کنند. مصرف اکستازی و مخدر مالی در باشگاه‌های رقص و تفریحی رایج هستند‌، یعنی مکان‌هایی که مصرف کننده می‌تواند از احساسات شدید خود بهره ببرد. اثرات استفاده از اکستازی عبارتند از:
  • حس رضایت مندی
  • تقویت حواس پنج گانه ( صداها، رنگها و احساسات وعواطف بسیار شدیدترحس مى شود.)
  • آرامش و تمدد اعصاب
  • افزایش انرژی به صورت طولانی مدت
  • همدلی با دیگران
  • کاهش جلوگیری از بروز احساسات
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • پرحرف شدن
  • لرزش اندام ها و تپش قلب
  • مشکلات کبد و کلیه
  • فرد احساس مى کند که هوشیارتر شده است.
  • لاغر شدن
  • افزایش میل جنسى در زنان و برقرارى روابط جنسى پر خطر ، و در مردان اختلال در عملکرد جنسى
  • پس از مصرف آن فرد احساس مى کند که عضلات فک او سفت شده اند و ممکن است دچار حالت تهوع، تعریق و افزایش ضربان قلب شود.

مانند اکثر مواد مخدر، اکستازی(قرص m) و مخدر مالی در مرکز لذت مغز و سطح طبیعی دوپامین تداخل ایجاد می کنند و از آنجا که ایجاد انرژى زیاد مى کند ممکن است فرد مصرف کننده چندین ساعت فعالیت فیزیکى نماید بدون آنکه احساس تشنگى نماید. این امر باعث به هم ریختن تعادل مواد شیمیایى خون شده که در نهایت مرگ را در پى خواهد داشت. نکته مهم؛ روانپزشکان بر این باورند که مصرف دایمى قرص m یا اکستازی منجر به بیمارهاى زیر مى شود: حالت هاى روانپریشى(سایکوز) و جنون حمله هاى اضطرابى احساس مسخ شخصیت( احساس خروج از بدن) این بیمارى ها حتى پس از قطع مصرف ادامه مى یابند.  

پزشکان و متخصصان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران آوای میعاد رهایی آماده پاسخ گویی و یاری رساندن به شما تا رهایی کاملتان از دام اعتیاد هستند.
021-22290484    021-26100813

حالت نشئگی اکستازی تا چند ساعت دوام دارد؟

  حالت نشئگی اکستازی(قرص m) بین 3 تا 5 ساعت طول می‌کشد. بسته به عوامل متعددی از جمله وزن بدن‌، جنسیت‌، مقدار مصرف و روش مصرف‌، اثرات اکستازی می‌تواند تا 8 ساعت ادامه یابد.   اگرچه میزان \" نشئگی\" مواد مخدر معمولاً فقط چند ساعت طول می‌کشد‌، اما حالت خماری (ضعف) ناشی از آن، می‌تواند چند روز طول بکشد.   از آنجا که اکستازی غیرقانونی است‌، هرگونه استفاده از آن سوء مصرف محسوب می‌شود. برخی از مدل‌های اکستازی و مخدر مالی به هیچ وجه حاوی MDMA نیستند و کسی که آنها را خریداری می‌کند، شخص عاقلی نیست. گاهی اوقات  MDMA با PMA (پارامتوکسی آمفتامین) جایگزین می‌شود. PMA ممکن است احساساتی مشابه MDMA ایجاد کند‌، اما شروع اثر گذاری آن طولانی تر است. همچنین دوز کشنده بسیار پایین تری دارد. به همین دلیل هنگامی‌که مصرف کنندگان این ماده جایگزین را استفاده می‌کنند برای رسیدن به احساسی که از مصرف MDMA به آن می‌رسیدند، PMA بیشتری مصرف می‌کنند. در این حالت  اُوِردوز کردن یک احتمال جدی است. مصرف بیش از حد اکستازی به معنای مصرف بیش از دوز تفریحی است. مصرف بیش از حد اکستازی می‌تواند باعث تشنج‌، کف کردن دهان و افزایش ناگهانی دمای بدن شود که  می‌تواند منجر به گرمازدگی شود یا بیماری قلبی را تشدید کند‌، که هر دوی این عوارض می‌توانند کشنده باشند.

(قرص m) و داروهای دیگر

قرص m یا اکستازی که معمولاً در مهمانی‌ها مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد‌، در بین دانشجویان محبوب است، به ویژه در مراسم‌هایی مثل کنسرت‌ها و مهمانی‌های شبانه. مطالعات نشان می‌دهد تقریباً از هر 10 دانشجوی کالج 1 نفر این ماده مخدر را امتحان کرده است و نرخ‌های سوء مصرف مواد مخدر در میان مصرف کنندگان اکستازی بسیار بیشتر از سایر گروه‌های مصرف کننده مواد مخدر می‌باشد. یک مطالعه نشان داد که 98 درصد از دانشجویان کالجی که از اکستازی استفاده نموده‌اند، ماری جوانا  نیز مصرف کرده اند. سوء مصرف کنندگان اکستازی(قرص m) با احتمال زیادتری (از 3 تا 30 بار) از داروهای استنشاقی‌، LSD‌، کوکائین و هروئین نیز مصرف کرده اند.

 اعتیاد به اکستازی و MDMA

نظرات تحقیقی و بالینی در مورد میزان اعتیادآوری اکستازی یا حتی اعتیادآور بودن آن متفاوت است. بسیاری از افراد اعتیاد پیدا کردن به اکستازی(قرص m) را گزارش نموده اند، اما تحقیقات بالینی در این زمینه نسبت به سایر مواد مخدر، آنقدر گسترده نیست. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که اکستازی اعتیادآور است‌، اگرچه میزان اعتیادآوری آن کمتر از سایر مواد مخدر است. با این حال‌، این بدان معنا نیست که اعتیاد به اکستازی یک مشکل جدی نیست. تشخیص اعتیاد به قرص m می‌تواند مشکل باشد زیرا این ماده مخدر فاقد علائم ترک واضح است و اغلب در جوانان و در محیط‌های اجتماعی مصرف می‌شود. صرف نظر از این موضوع‌، استفاده مداوم از اکستازی می‌تواند منجر به وابستگی روانی و جسمی ‌به آن شود. هنگامی‌که فردی به اکستازی معتاد است‌، با وجود آگاهی از عواقب آن‌، همچنان به مصرف این ماده مخدر ادامه می‌دهد. حتی زمانی که اکستازی تنها ماده مخدری نباشد که باعث وابستگی می‌شود، می‌تواند بخشی از ترکیب چند ماده مخدر اعتیاد آور باشد. واضح ترین نشانه اعتیاد به اکستازی این است که بخواهید آن را ترک کنید، اما نتوانید. معیارهای دیگر اعتیاد شامل افزایش تاب آوری نسبت به مصرف اکستازی‌، صرف کردن زمان فوق العاده زیادی برای به دست آوردن آن و استفاده بیش از حد از آن است. با معیارهای تشخیص اعتیاد بیشتر آشنا شوید.

آمار اعتیاد و سوء مصرف به اکستازی

92درصد!

92 درصد از افرادی که از اکستازی استفاده می‌کنند بعداً به مواد مخدر دیگری از جمله ماری جوانا‌، آمفتامین‌(شیشه)، کوکائین و هروئین روی می‌آورند.

9میلیون مصرف کننده‌ اکستازی

دفتر مواد مخدر و جنایات سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که تعداد مصرف کنندگان اکستازی (بیشتر نوجوانان و جوانان) در سراسر جهان حدود 9 میلیون نفر است. 1200 درصد ویزیت‌های اورژانس به دلیل مصرف اکستازی از زمانی که اکستازی در مهمانی‌های شبانه محبوب شد‌، بیش از 1200 درصد افزایش یافته است.

درمان اعتیاد به اکستازی

اگر خودتان یا کسی که برای او اهمیت قائل هستید با اختلال استفاده از اکستازی دست و پنجه نرم می‌کند‌، اکنون زمان درخواست کمک است.