اعتیاد به قرص آلپرازولام یا همان زاناکس را چگونه ترک کنم؟

زمان حدودی مطالعه ۶ دقیقه |آخرین بروزرسانی: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ |انواع مواد مخدر

آلپرازولام چه قرصیه؟

  • آلپرازولام یا زاناکس یک بنزودیازپین(دیازپام، کلونازپام، لورازپام و ...) قوی است که اغلب برای درمان اختلال اضطراب(GAD)، اختلالات هراس و بی خوابی تجویز می شود.
  • اگر آلپرازولام در مدت زمانی طولانی استفاده شود بسیار اعتیاد آور است.
  • قرص آلپرازولام در رده اول داروهای روانپزشکی تجویز شده در ایالات متحده است.
  • ۷۰ درصد نوجوانان معتاد به زاناکس، این قرص دارو را از قفسه نگهداری داروهای خانواده خود تهیه می کنند.

آلپرازولام

اعتیاد به آلپرازولام

پس از مدتی مقاومت بدن در برابر آلپرازولام به سرعت افزایش می یابد و مصرف کننده برای دستیابی به اثرات مورد نظر، نیاز به مصرف دوز بیشتری از دارو دارد. میزان مصرف فرد معتاد به این دارو ممکن است تا ۲۰ الی ۳۰ قرص در روز نیز برسد. اگر فرد مصرف کننده تصمیم بگیرد زاناکس را کنار بگذارد، ممکن است اثرات ناشی از ترک مانند اضطراب، بی حسی، بی خوابی و رعشه را تجربه کند. شروع این علائم پس از قطع دارو نشان دهنده این است که یک وابستگی فیزیکی در فرد به وجود آمده است. افزایش مقاومت بدن و تلاش برای ترک از نشانه های اعتیاد هستند.

علائم رفتاری اعتیاد به قرص آلپرازولام

مادامی که فرد به قرص آلپرازولام معتاد باشد، مسئولیت های روزانه مانند مدرسه، کار یا خانواده را نادیده می گیرد، زیرا از انرژی اش در جهت طلب کردن قرص استفاده می کند. دیگر علائم رفتاری اعتیاد به آلپرازولام:
  • استفاده ادامه دار از آلپرازولام با وجود نقش آن در مشکلات شخصی
  • عدم توانایی قطع کردن زاناکس حتی در صورت تمایل به ترک
  • عدم علاقه به انجام کارهایی که قبلا لذت بخش بودند
  • وسواس نسبت به دسترسی و استفاده از زاناکس
  • عدم کنترل روی مقدار دوز مصرفی آلپرازولام

  اعتیاد به آلپرازولام

ترک قرص آلپرازولام

اگر می خواهید مصرف آلپرازولام را پس از وابستگی به دارو قطع کنید، باید بدانید که این کار بدون نظارت و مشورت پزشک به هیچ وجه توصیه نمی شود. علائم ترک زاناکس مانند نشانه های ترک الکل است ولی با شدت و ضعف متفاوت. نکته مهم این که ترک خودسرانه آلپرازولام، در صورتی که تشنج رخ دهد می تواند مرگبار باشد. به طور معمول، فرایند ترک شامل کاهش تدریجی دوز دارو و در نهایت ایجاد تغییر در مصرف کننده دائمی به یک مصرف کننده مقطعی است. نهایتا قطع تدریجی قرص آلپرازولام به کاهش علائم ناشی از ترک کمک می کند.  

پزشکان و متخصصان کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی آماده پاسخ گویی و یاری رساندن به شما تا رهایی کاملتان از دام اعتیاد هستند.
021-22290484    021-26100813

زاناکس چیست و چگونه عمل می کند؟

آلپرازولام با نام تجاری زاناکس، یک داروی آرام بخش از خانواده بنزودیازپین ها است. بنزودیازپین ها در اصل به عنوان جایگزینی برای باربیاتورات ها توسعه یافتند. زاناکس مغز و سیستم عصبی مرکزی(CNS) را تحت تاثیر قرار می دهد. این دارو یک ماده شیمیایی در مغز به نام گاما آمینوبوتیریک اسید(GABA) را تقویت کرده و باعث کند کردن فعالیت سلول های عصبی مغز می شود. نتیجه این فرایند بوجود آمدن یک حس توام با آرامش و تمدد اعصاب است.

تاثیر آلپرازولام بر حافظه

بنزودیازپین ها(قرص هایی مثل آلپرازولام، کلرودیازپوکساید، کلونازپام، دیازپام، از دست دادن حافظه فلورازپام، لورازپام، میدازولام و تریازولام) داروهای کاربردی در درمان انواع اختلالات همراه با استرس، آشفتگی و تشویش، گرفتگی های عضلانی و همچنین پیشگیری از حملات عصبی هستند. بنزودیازپین ها به دلیل برخورداری از اثرات تسکین بخش، در درمان کم خوابی، بی خوابی و استرس نیز بکار می روند. این قرص ها فعالیت برخی نقاط کلیدی مغز را متعادل می کنند. از جمله این بخش ها می توان به قسمت هایی از مغز که نقشی اساسی و مهم در انتقال رویداد ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت را دارند، اشاره کرد. در واقع دلیل این که از بنزودیازپین ها برای بیهوشی بیماران نیز استفاده می شود، همین است.

انواع قرص آلپرازولام

آلپرازولام در دوزهای مختلف ۰/۲۵ میلی گرم، ۰/۵ میلی گرم، ۱ میلی گرم و ۲ میلی گرم موجود است. این قرص بسته به مقدار دوز، با شکل ها و رنگ های متفاوتی عرضه می شود. قرص های ۲ میلی گرمی دارای سه رنگ سفید، سبز و زرد بوده و شکل آن ها مستطیلی است. سایر انواع آلپرازولام ها بیضی شکل هستند و رنگ آن ها سفید(۰/۲۵ میلی گرم)، نارنجی(۰/۵ میلی گرم)، یا آبی(۱ میلی گرم) می باشد. 

انواع قرص آلپرازولام

زاناکس بیضی شکل با رنگ سفیدمدت زمان اوج اثر زاناکس معمولا بین ۱ تا ۲ ساعت است. همچنین این دارو برای مدت ۱۲ تا ۱۵ ساعت در سیستم بدن فرد باقی می ماند.

سوء مصرف آلپرازولام

مصرف بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک یا استفاده خودسرانه آلپرازولام از مصادیق سوء مصرف این دارو به شمار می روند. البته افرادی که نسخه پزشک دارند نیز پتانسیل اعتیاد به آلپرازولام را دارند.

روش های مختلف مصرف نادرست آلپرازولام

  • مصرف چندین قرص
  • تزریق کردن
  • اسنیف کردن
  • مصرف از طریق کاغذ ال اس دی
  • مصرف همزمان آن با مواد مخدر دیگر یا الکل

اوردوز بر اثر مصرف نادرست آلپرازولام

اوردوز بر اساس آلپرازولام

آلپرازولام به طور معمول به دلیل ایجاد احساس آرامش و آسودگی خاطر در فرد، مورد سوء مصرف قرار می گیرد. برخی از افراد با مصرف دوزهای بالاتر قرص آلپرازولام و ترکیب آن با سایر مواد مخدر یا الکل به منظور دستیابی به اوج لذت، از این قرص به طور ناصحیح استفاده می کنند. اوردوز به دلیل مصرف آلپرازولام می تواند کشنده باشد، مخصوصا زمانی که این دارو با الکل یا دیگر مواد مخدر مصرف شود. همچنین جویدن قرص یا شکستن آن نیز ممکن است باعث اوردوز شود.

علائم اوردوز ناشی از مصرف ناصحیح آلپرازولام

  • گیجی و منگی
  • ضربان قلب پایین
  • خواب آلودگی شدید
  • تنفس دشوار
  • ضعف کردن
  • از دست دادن تعادل
  • ضعف در ماهیچه ها
  • بیهوش شدن
 درمان اوردوز آلپرازولام به مقدار مصرف دارو و این که آیا سایر داروها یا الکل نیز همراه با آن مصرف شده است یا خیر، بستگی دارد. در صورت وقوع اوردوز، پزشکان ممکن است معده را به منظور خروج هر چه بیشتر آلپرازولام جذب نشده، شست و شو دهند. همچنین داروهایی مانند فلومازنیل می توانند به عنوان پادزهر تجویز شوند. افرادی که اوردوز را تجربه کرده اند، بسیار مهم است که با پرسنل اورژانس در مورد این که دقیقا چه اتفاقی رخ داده و چه مقدار قرص مصرف کرده اند، صادق باشند.  

آلپرازولام را همراه با کدام مواد مصرف می کنند؟

آلپرازولام

آلپرازولام به طور کلی در ترکیب با الکل یا قرص های دیگر، به ویژه مواد مخدر استفاده می شود(برای رسیدن به لذت بیشتر). مصرف کنندگان هروئین معمولا آلپرازولام نیز مصرف می کنند، درست همانند مصرف کنندگان متادون. علاوه بر این، تقریبا 40 درصد الکلی ها به طور منظم آلپرازولام را مورد سوء مصرف قرار می دهند. ترکیب الکل با آلپرازولام بسیار خطرناک است زیرا هر دوی آنها فعالیت مغز را سرکوب کرده و نهایتا منجر به اوردوز و نارسایی تنفسی می شود.

آلپرازولام و ریزش مو

ریزش مو به خاطر آلپرازولام

از اونجایی که قرص آلپرازولا م یک داروی ضد افسردگی محسوب میشود، بنابراین میتونه موجب ریزش مو نیز بشود.

تاثیر آلپرازولام بر قلب

از عوارض احتمالی و مهمی که مصرف آلپرازولام ممکنه باعث بروزش بشه، درد قفسه سینه، تپش قلب شدید و یا احساس لرزش در قفسه سینه است.

آمار و ارقام آلپرازولام

۱۲۴/۹ هزار مراجعه به اورژانس در اثر سوء مصرف آلپرازولام از سال ۲۰۰۵(۵۷/۴۱۹) تا ۲۰۱۰(۱۲۴/۹۰۲) بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. ۵۰ میلیون در سال ۲۰۱۳، ۵۰ میلیون نسخه برای آلپرازولام تجویز شده است. این مقدار در سال ۲۰۰۶، ۳۸ میلیون بوده است.  

درمان اعتیاد به آلپرازولام

غلبه بر اعتیاد به آلپرازولام آسان نیست، اما افراد هر روز آن را انجام می دهند. سم زدایی پزشکی و یک برنامه درمانی برای فرد معتاد به زاناکس، بهترین شانس وی برای رسیدن به اعتدال است. برای دریافت یک برنامه درمان اعتیاد به آلپرازولام، همین امروز با بهترین کمپ ترک اعتیاد در تهران آوای میعاد رهایی تماس بگیرید.

منبع: addictioncenter

‌مطالب مرتبط