فرق حشیش و ماری جوانا چیست؟ اثرات، عوارض، ویژگی‌ها

زمان حدودی مطالعه ۱۱ دقیقه |آخرین بروزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۲ |انواع مواد مخدر

ویژگی های کانابیس ( گیاه شاهدانه )

ماریجوانا و حشیش هردو از گیاه کانابیس یا شاهدانه گرفته میشوند
  • گیاه کانابیس انواع مختلفی دارد.
  • ماری جوانا و حشیش، هر دو از گیاهان کانابیس ساتیوا یا ایندیکا(یا ترکیبی از این دو نوع گیاه) بدست می آیند.
  • این گیاه حاوی ماده تی اچ سی(تتراهیدروکانابینول) می باشد.
  • کانابیس دارای خواص دگرگون کننده ذهن بوده و با گیرنده های کانابینویید مغز در ارتباط است.
احتمالا تا اینجا این سوال در ذهنتان ایجاد شده که فرق ساتیوا و ایندیکا در چیست؟ یا این که تی اچ سی(THC) چه ماده ای است؟ با ما همراه باشید چون در ادامه به این پرسش ها پاسخ داده می شود.

تفاوت ایندیکا با ساتیوا چیست؟

  • رنگ ایندیکا سبز زیتونی است ولی رنگ ساتیوا سبز روشن
  • ایندیکا دارای برگ های پهن و کوتاه و تقریبا به هم چسبیده است ولی ساتیوا دارای برگ های باریک و بلند و بافاصله است
  • ایندیکا خاصیت فیزیکال دارد یعنی اثر آن بیشتر روی بدن فرد است و به عنوان مسکن و قبل از خواب استفاده می شود. اما ساتیوا اثرات ذهنی و احساسی بیشتری دارد و فرد را سرحال تر و پر انرژی تر می کند و معمولا در روز استفاده می شود
  • معمولا ایندیکا تی اچ سی کمتری نسبت به ساتیوا دارد ولی تفاوتشان از این نظر محسوس نیست

 

حشیش و مااری جوانا 

تفاوت های ظاهری ایندیکا و ساتیوا

تی اچ سی چیست؟

  تترا هیدرو کانابینول یا همان تی اچ سی، مولکول کانابینویید اصلی موجود در ماری جواناست. تی اچ سی مادهای تاثیرگذار بر عملکرد ذهن است که باعث بوجود آمدن حالت چتی یا های شدن می شود.

فرق حشیش و ماری جوانا

  • ماری جوانا ماده گیاهی مشتق شده از گیاه شاهدانه است.
  • حشیش از رزین فشرده گل های گیاه کانابیس(که غالبا به نظر نادرست از گرده تولید می شود) بدست می آید.
به طور کلی ماری جوانا و حشیش، دارای انواع، قدرت ها و کیفیت های متفاوتی هستند.

فرق گل و علف چیست؟

برخی تصور می کنند که گل و علف دو ماده متفاوت هستند. باید بگوییم در واقع گل و علف نام های مختلفی برای ماری جوانا است و بنابراین فرقی با هم نداردند.

چرا ماریجوانا ( گل ) می‌کشیم؟

ماری جوانا

در بین مصرف کنندگان ماریجوانا باورهایی مثل باز شدن فکر، داشتن تجربه‌های عرفانی، مهربون شدن، آروم و خوب بودن و ... هست که تو این ویدیو عارف هندی، سادگورو که روی بهبود زندگی بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰(یک میلیارد) نفر تاثیر مثبتی گذاشته و برای سخنرانی توی جاهایی مثل سازمان ملل، هاروارد، آکسفورد، ام آی تی، گوگل، مایکروسافت و... دعوت شده، توضیحاتی ساده و روشن کننده در مورد علت مصرف گل میدن. 

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا از برگ های خشک، گل ها، دانه ها و ساقه های گیاه کانابیس بدست می آید. در واقع ماری جوانا همان برگ گیاه است، حشیش گل گیاه بوده و حش اویل همان صمغ. این ۳ ماده به قسمت های مختلفی مانند گراس، بنگ، علف، چرس، چای، داگا، مروانا، جوینتز، باد و همپ تقسیم می شوند. طبق گزارش NIDA بیش از 500 ماده شیمیایی و بیش از 100 کانابینویید(مواد شیمیایی مشابه THC)، در ماری جوانا وجود دارد. ماریجوانا به گل، علف، مرجان و مارجین هم معروف است. گیاه ماریجوانا به رنگ سبز یا قرمز قهوه ای در طبیعت رشد می کند. عموما ماری جوانا را به صورت سیگار یا پیپ مصرف می کنند. ماریجوانا یک مخدر بسیار قوی و توهم زا است که در آمریکا و کشورهای اروپایی به وفور یافت می شود.

ماری جوانا

گیاه ماری جوانا

اسامی رایج

گل، علف، پات، وید، مری جین، ریفر، گرس، کوش و ...

رنگ

معمولا سبز یا کمی خاکستری

نحوه مصرف

  • کشیدن مانند سیگار
  • استعمال مانند قلیان
  • مصرف از طریق غذا یا خوراکی مثل کیک گل

ماری جوانا نر و ماده

معمولا ماری جوانای نر زودتر از گیاه ماده دوره تولید گل و گرده را آغاز میکند. گیاه نر گرده ها را در محفظه هایی توپ مانند تولید میکند که در محل تلاقی شاخه ها و ساقه نمایان میشوند. گیاه ماده با تولید محفظه هایی مخروطی شکل که رشته هایی مو مانند از آنها بیرون زده، خود را آماده بارور شدن توسط گرده های گیاه  نر میکند.

برخی از انواع رایج ماری جوانا در ایران

  •  گل شاخص شفق قطبی (نیروانا)
  •  هیز (مه)
  •  بلوبری (زغال اخته)

حشیش چیست؟

حشیش(به طور خلاصه حش) یا چرس یا بنگ، از kief یا رزین خشک شده گل های کانابیس ماده که گرده افشانی نکرده اند مشتق شده است. برآمدگی های رزین، کُرک یا بلور نامیده می شوند. حش(Hash) ممکن است نرم و قابل انعطاف و یا ترد و شکننده باشد.

روش برداشت

  • جمع آوری رزین پودر شده توسط دست
  • بوسیله ابزار مکانیکی
  • از طریق خواباندن گیاه کانابیس در آب یخ زده

رنگ

قرمز، سیاه، قهوه ای، سبز، زرد یا طلایی

نحوه مصرف

  • مانند سیگار
  • می‌توان حشیش را به تنهایی خورد یا با حل کردن در روغن پخت که به حش کیک معروف است. همچنین می توان از آن به عنوان یک ماده افزودنی در انواع کیک و شیرینی استفاده کرد. چون حشیش خاصیت حل شدن در روغن، کره یا خامه را دارد از آن در پخت غذاهایی مانند کیک حشیش شکلاتی استفاده می کنند.
  • با تبدیل رزین استخراج شده به روغن حشیش. بدین گونه که افراد با استفاده از سیگار الکترونیکی و ایجاد تغییراتی، آن را استعمال می کنند.

 

پزشکان و متخصصان کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی آماده پاسخ گویی و یاری رساندن به شما تا رهایی کاملتان از دام اعتیاد هستند.
 

عوارض جانبی حشیش و ماری جوانا

ماری جوانا

  مهمترین عوارض ماری جوانا تاثیر بر حافظه و یادگیری است. ماری جوانا و حشیش(چرس) اثرات مشابهی بر مغز و بدن دارند زیرا هر دو دارای تی اچ سی هستند.کانابیس با بوجود آوردن حالت لذت زیاد(بالا بردن)، موجب آرامش، خوشحالی، بی انگیزگی، اختلال در کنترل دست و پا، افزایش اشتها، مختل شدن حافظه، تحریف حسگرهای بدن و ایجاد احساس کند شدن زمان می شود. این گیاه باعث بروز مشکل در فکر و تحلیل مسایل می شود و به نوعی عدم هماهنگی در سلول های مغزی و اختلال در فهم را بوجود می آورد. ضمن انکه افرادی که به صورت طولانی از ماریجوانا استفاده کرده اند، دچار اختلالات مغزی، ناباروری، مشکلات ریوی و تنفسی، نوسانات فشار خون و اختلال در کنترل عواطف شده اند. این مخدر قوی می تواند باعث افزایش ضربان قلب شده و رگ های خونی چشم را گشاد کند. ضمن انکه میزان اشتها را به شدت افزایش داده و امکان بروز سکته قلبی را هم افزایش می دهد. و به صورت کلی اثرات جانبی بلند مدت آن شامل:

اثرات جانبی بلند مدت

  • مشکلات ریوی و تنفسی
  • ضربان قلب نامنظم
  • کم شدن سطح ادراک
  • اختلال رشد مغزی در افراد جوان تر

عوارض مصرف ماری جوانا بر مغز

مواد شیمیایی موجود در ماریجوانا به میزان زیادی شبیه ملکول های موجود در مغز هستند و این خاصیت باعث می شود، بتوانند جایگزین ملکول های مغز شوند. سلول های مغزی هر از چند گاهی برای اینکه دچار آسیب نشوند و قوای خود را تجدید کنند به حالت غیر فعال درمی آیند. در یک چنین شرایطی مارجوانا جایگزین سلول های غیر فعال شده و هماهنگی و نظم سلول های مغزی را بهم می زند و باعث می شود شخص درگیر افکار بی نظم و بسیار گسترده شده و به اصطلاح توهمی گردد.

عوارض مصرف بر زنان

ماریجوانا قدرت باروری را در زنان کاهش داده و قاعدگی را دچار اختلال جدی می کند. ضمن آنکه زنانی که باردار هستند، اگر ماریجوانا مصرف کنند، باعث می شود اکسیژن کافی به جنین نرسیده و جنین دچار مرگ مغزی و خفگی گردد. ضمن انکه ماده تتراهیدورکانابینول موجود در ماریجوانا به راحتی وارد خون جنین می شود و خون آن را آلوده کرده و از رشد اندام های داخلی آن به خصوص مغز جلوگیری خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است، زنانی که در دوران بارداری این ماده را مصرف کرده اند، بیشتر دچار مرده زایی و سقط جنین شده اند.

عوارض مصرف بر قلب

مصرف ماری جوانا احتمال بروز سکته های قلبی را افزایش می دهد. این ماده مخدر باعث نارسایی قلبی، ایست قلبی، انسداد و مشکل در رگ های کرونری گردیده و در نهایت می تواند، سبب بروز مرگ شود. تحقیقات گسترده در این زمینه نشان داده است، تاثیر گل بر فشار خون و رگ های خونی به صورت مستقیم بر کارکرد قلب اثر گذاشته و باعث افت و خیز در آن می شود و بی نظمی در قلب عامل اصلی سکته و نارسایی آن خواهد بود.

عوارض مصرف بر چشم

مصرف ماری جوانا باعث می شود، عملکرد بینایی چشم دچار اختلال شود. چشم در شبکیه سلول هایی دارد که این سلول ها پیام های بینایی را به مغز مخابره می کنند و انتقال این پیام ها باعث می شود که ما بتوانیم ببینیم. مواد موجود در ماده مخدر ماریجوانا بر این سلول ها اثر گذاشته و مانع انتقال پیام بینایی به مغز می شود و به این طریق در بینایی اختلال ایجاد می کند و به مرور شخص دچار کم بینایی و تاری دید خواهد شد. 

عوارض جانبی ماری جوانا و حشیش

عوارض جانبی ماری جوانا و حشیش

عوارض جانبی ترک ماری جوانا یا حشیش

در طول زمان و با مصرف منظم، یک حالت وابستگی نسبت به ماری جوانا یا حشیش در فرد بوجود می آید. علائم ترک اعتیاد مانند اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، مشکلات خواب، بی حوصلگی، میل، کاهش اشتها، اختلال شناختی و اختلالات رفتاری در زمانی که بدن در حال پاک شدن از مواد مخدر است، پدیدار می شوند. ماری جوانا و حشیش به طور کلی موادی اعتیاد آورند. به گزارش NIDA یک سوم از کسانی که به طور منظم از ماری جوانا استفاده می کنند، درگیر اعتیاد می شوند.

از بین بردن اثر ماری جوانا یا همان حالت چتی

  از بین بردن چتی یا همان پایین آمدن به مدت و میزان دوز مصرفی برای هر فرد متفاوت استنمی توان برای همه یک روش و راهکار پیشنهاد کردتوصیه می شود نوجوانان و جوانان را از وجود چنین موادی آگاه کنید.   بر اساس گزارش های مراکز درمانی مصرف حتی یک بار این ماده خطر ابتلا به انواع آسیب های شناختی را در پی خواهد داشت.

  در زیر چند روش برای از بین بردن اثر ماری جوانا آمده است:

نوشیدن مایعات

  نوشیدن مایعات یکی از بهترین راه ها برای سم زدایی از بدن است. آب و مایعاتی همچون آب پرتقال، آب زغال اخته و … میتوانند در از بین بردن اثر ماریجوانا بسیار کمک کننده باشند.

ورزش کردن

  ورزش کردن با افزایش ترشح اندروفین در بدن، میتواند باعث کاهش اثرات گل یا همان ماریجوانا گردد.

 دوش آب سرد

  یکی از روش هایی که میتواند در از بین بردن هر چه سریعتر اثر ماریجوانا تاثیر گذار باشد دوش آب سرد است.

خوردن خوراکی های زیر

  • خوردن غذا و خوراکی های چرب
  • کره
  • دانه های فلفل سیاه و یا پودر آن
  • دانه کاج
  • و روغن لیمونن(عصاره ای که از پوست پرتقال گرفته می شود)
میتواند در از بین بردن اثر ماریحوانا موثر باشد.

پرت کردن حواس خود

  کتاب بخوانید، فکر خود را مشغول بازی های ساده کامپیوتری کنید، فوتبال ببینید یا با دوستان خود که حالت طبیعی دارند صحبت کنید. این کارها باعث تسریع از بین رفتن حالت چتی خواهند شد.

چرت زدن

  تحقیقات نشان داده است که سی دقیقه چرت زدن میتواند باعث شود تا اثرات ماریجوانا سریعتر از بین بروند.

حشیش یا ماری جوانا؟ کدام یک قوی ترند؟

طبق آمار اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا(DEA) حشیش قویترین نوع کانابیس است. حش حاوی مقدار بسیار زیادی تی اچ سی می باشد که این مقدار معمولا بسیار بالاتر از تی اچ سی موجود در ماری جواناست. البته در سالهای اخیر، سطح تی اچ سی در ماری جوانا بیشتر شده است.   ماری جوانا معمولا دارای 10 تا 20 درصد THC می باشد، درحالی که تی اچ سی موجود در حشیش می از 20 تا 60 درصد متغیر است. این بدان معنی است که برای نمود اثرات روانشناختی، مقدار حشیش بسیار کمتری نسبت به ماری جوانا مورد نیاز است. برای کسی که به سطوح پایین تری از تی اچ سی(مثل مقادیر موجود در ماری جوانا) اعتیاد دارد، تصور حصول پیامدهای یکسان در مقایسه با مصرف حشیش، خطرناک است. NIDA هشدار می دهد که سطوح بالای تی اچ سی می تواند احتمال معتاد شدن را افزایش دهد. اگر سطوح باز هم بالاتر بروند، خطر ابتلا به روان پریشی افزایش می یابد زیرا مصرف این سطوح بسیار بالا باعث ایجاد توهم، پارانویا و علائم شبیه به اسکیزوفرنی می شوند.

ترک ماری جوانا و حشیش

درمان سوء مصرف حشیش و ماری جوانا تقریبا شبیه به هم بوده و شامل مراحل زیر است:
  • پاک سازی حرفه ای بدن
  • جلسات درمانی گروهی و فردی
  • مشاوره
  • گروه ها و برنامه های پشتیبانی
  • برنامه های آموزشی
  • روش های جامع و مکمل درمانی

  ترک ماری جوانا

درمان اعتیاد به ماری جوانا و حشیش اکنون باید تا حدود زیادی با تفاوت ها و شباهت های این دو ماده محرک آشنا شده باشید. در صورت داشتن هر سوال و نیاز به مشاوره، با متخصصین کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی تماس بگیرید.

021-22290484    021-26100813

سوالات متداول

تفاوت ایندیکا با ساتیوا چیست؟

رنگ ایندیکا سبز زیتونی است ولی رنگ ساتیوا سبز روشن. ایندیکا دارای برگ های پهن و کوتاه و تقریبا به هم چسبیده است ولی ساتیوا دارای برگ های باریک و بلند و بافاصله است. ایندیکا به عنوان مسکن و قبل از خواب استفاده می شود. اما ساتیوا فرد را سرحال تر و پر انرژی تر می کند و معمولا در روز استفاده می شود.

تی اچ سی چیست؟

تترا هیدرو کانابینول یا همان تی اچ سی، مولکول کانابینویید اصلی موجود در ماری جواناست. تی اچ سی ماده‌ای تاثیرگذار بر عملکرد ذهن است که باعث بوجود آمدن حالت چتی یا های شدن می شود.

فرق کلی ماری جوانا و حشیش چیست؟

ماری جوانا ماده گیاهی مشتق شده از گیاه شاهدانه است. حشیش از رزین فشرده گل های گیاه کانابیس(که غالبا به نظر نادرست از گرده تولید می شود) بدست می آید.

حشیش قوی تر است یا ماریجوانا؟

ماری جوانا معمولا دارای 10 تا 20 درصد THC می باشد، درحالی که تی اچ سی موجود در حشیش می از 20 تا 60 درصد متغیر است. این بدان معنی است که برای نمود اثرات روانشناختی، مقدار حشیش بسیار کمتری نسبت به ماری جوانا مورد نیاز است.

تی اچ سی در چه گیاهانی وجود دارد؟

  • Coneflower
  • Electric daisy
  • HELICHRYSUM UMBRACULIGERUM
  • Liverwort
  • Black peppe(فلفل سیاه)
  • Chocolate(شکلات)
  • Black Truffles
  • CHINESE RHODODENDRON
  • Kava

با به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها به همدیگه کمک کنیم

تجربه‌ها میتونن مفیدتر و کارگشاتر باشن برای کسایی که درگیر مسائل خاصی هستن. با در میون گذاشتن تجربه‌هامون میتونیم کمک خیلی ارزشمندی به خیلیا بکنیم که این تجربه‌هارو ندارن.

‌مطالب مرتبط