همه چیز درباره قرص ریتالین و تاثیر آن در کنکور

زمان حدودی مطالعه ۱۱ دقیقه |آخرین بروزرسانی: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ |انواع مواد مخدر
با توجه به اینکه در سال های اخیر مصرف قرص ریتالین به عنوان یک راه حل کاذب برای مطالعه بیشتر و عقب نماندن از دروس از سوی افراد سودجو پیش پای دانشجویان و دانش آموزان قرار داده شده، کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی بر آن شد تا مقاله ای تهیه کرده و به طور موشکافانه این معضل را بررسی کنیم. این معضل چیزی نیست جز سوء مصرف قرصی بنام ریتالین که شعار آن افزایش تمرکز و بیدار ماندن برای مدت طولانی جهت درس خواندن است. این در حالی است که خیلی از افراد نه از عوارض جانبی ریتالین خبر دارند نه از خطرات سوء مصرف آن. در ادامه با ما همراه باشید...

قرص ریتالین چیست؟

می دانید قرص ریتالین چیست و استفاده از آن برای شب کنکور و یا امتحان ممکن است چه عوارضی به همراه داشته باشد؟

ریتالین(متیل فنیدات) با نیمه عمر ۴ ساعته، از ترکیبات مشابه آمفتامین ها می باشد و در پزشکی برای بهبود و درمان افسردگی، اختلالات کم توجهی و بیش فعالی تجویز می شود.

در ادامه در نظر داریم به طور کلی به بررسی این قرص بپردازیم. مصرف ریتالین بدون نسخه ی پزشک ممنوع است. گفتنی است که از آن به طور عمده برای درمان اختلال بیش فعالی و البته کمبود توجه در بسیاری از کشورها استفاده می شود ولی با توجه به کارایی های مختلف آن، امروزه شاهد رشد وسیع در مصرف قرص ریتالین هستیم.

به عقیده بسیاری از متخصصین از جمله اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران: "ریتالین برای برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد، اما مصرف خودسرانه آن به کاهش کارایی سیستم مغز و اعصاب مرکزی منجر می‌شود. داروی ریتالین از سوی پزشکان برای کودکان بیش فعال تجویز می‌شود و خواب را کم می‌کند. اما این موضوع که افراد بالغ به منظور افزایش یادگیری و زمان بیشتری بیدارماندن از آن استفاده می‌کنند حتما برای آنها عوارضی خواهد داشت که شناخته شده‌ترین آن پرخاشگری و ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی است." بطور کلی مصرف این دارو عوارضی همچون دیگر محرک ها مانند ماری جوانا و حشیش دارد و به همین جهت تحت هیچ شرایطی نباید به صورت خودسرانه از آن استفاده کرد.

پزشکان و متخصصان کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی آماده پاسخ گویی و یاری رساندن به شما تا رهایی کاملتان از دام اعتیاد هستند.
021-22290484    021-26100813

اثرات مصرف

اثرات ریتالین

قرص ریتالین تمرکز و قدرت توجه فرد مصرف کننده را افزایش می دهد، به همین دلیل جزو داروهای محرک طبقه بندی می گردد. مهارت های شنیداری با استفاده از این دارو می تواند به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

اثرات مصرف قرص ریتالین به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • اثرات درمانی:

ریتالین با افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز، باعث بهبود تمرکز، کاهش تکانشگری و افزایش مهارت‌های سازماندهی می‌شود. این اثرات در افراد مبتلا به ADHD و نارکولپسی بسیار مفید است.

  • عوارض جانبی:

ریتالین می‌تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • کاهش اشتها
  • اضطراب
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • اختلال خواب
  • افزایش ضربان قلب
  • عوارض جانبی جدی‌تر، مانند روان‌پریشی، تشنج، مشکلات قلبی و اعتیاد

در ادامه به بررسی اثرات درمانی و عوارض جانبی قرص ریتالین می‌پردازیم.

اثرات درمانی قرص ریتالین

ریتالین یک داروی محرک است که با افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز، باعث بهبود تمرکز، کاهش تکانشگری و افزایش مهارت‌های سازماندهی می‌شود. این اثرات در افراد مبتلا به ADHD و نارکولپسی بسیار مفید است.

اثرات درمانی ریتالین در افراد مبتلا به ADHD

ADHD یک اختلال رشد مغز است که با علائمی مانند بی‌توجهی، بیش‌فعالی و تکانشگری مشخص می‌شود. ریتالین می‌تواند به بهبود علائم ADHD کمک کند و باعث بهبود عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد شود.

اثرات درمانی ریتالین در افراد مبتلا به نارکولپسی

نارکولپسی یک اختلال خواب است که با حمله خواب ناگهانی و غیرقابل کنترل مشخص می‌شود. ریتالین می‌تواند به کاهش تعداد و شدت حملات خواب در افراد مبتلا به نارکولپسی کمک کند.

عوارض جانبی قرص ریتالین

عوارض مصرف ریتالین

ریتالین می‌تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • کاهش اشتها: ریتالین می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. این امر می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.
  • اضطراب: ریتالین می‌تواند باعث اضطراب شود. این امر می‌تواند به شکل عصبی بودن، بی‌قراری و مشکلات خواب ظاهر شود.
  • خشک شدن دهان: ریتالین می‌تواند باعث خشک شدن دهان شود. این امر می‌تواند باعث مشکلات بلع و جویدن شود.
  • سردرد: ریتالین می‌تواند باعث سردرد شود. این امر معمولاً خفیف است و با مصرف داروهای مسکن برطرف می‌شود.
  • اختلال خواب: ریتالین می‌تواند باعث اختلال خواب شود. این امر می‌تواند به شکل بی‌خوابی، خواب آلودگی در طول روز و کابوس ظاهر شود.
  • افزایش ضربان قلب: ریتالین می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. این امر معمولاً خفیف است و خطرناک نیست.

عوارض جانبی جدی‌تر قرص ریتالین

  • روان‌پریشی: ریتالین می‌تواند باعث بروز علائم روان‌پریشی مانند توهم، هذیان و افکار پارانوئید شود.
  • تشنج: ریتالین می‌تواند باعث تشنج شود. این امر به ویژه در افراد مبتلا به صرع خطرناک است.
  • مشکلات قلبی: ریتالین می‌تواند باعث مشکلات قلبی مانند آریتمی و حمله قلبی شود.
  • اعتیاد: ریتالین یک داروی اعتیادآور است. مصرف طولانی‌مدت این دارو می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

نحوه مصرف

نحوه ی مصرف ریتالین توسط پزشک مشخص می شود و معمولا روزانه دو یا سه عدد از آن می تواند گزینه ی مطلوبی باشد. معمولا پیشنهاد می شود این قرص 45 دقیقه قبل از وعده ی غذایی مصرف گردد.

قرص ریتالین برای درس خواندن

ریتالین و کنکور

متاسفانه در سال های اخیر مصرف خودسرانه ی ریتالین در بین دانش آموزان و دانشجویان(بخصوص دانشجویان پزشکی و کنکوری ها!) به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. افراد بسیاری حتی با توجه به اطلاع از عوارض آن، مصرف خودسرانه ی آن را در اولویت قرار می دهند. البته در برخی مواقع فرد ممکن است از همه‌ی مشکلاتی که ممکن است در اثر مصرف این دارو به وجود آید غافل باشد. قرص ریتالین بسیار شبیه به قرص های محرک مانند کوکائین است و در نتیجه ی مصرف خودسرانه ی آن می تواند به اعتیاد به این قرص منجر گردد.  

قرص ریتالین برای درس خواندن مفید است؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، قرص ریتالین برای درس خواندن مفید نیست.

با این حال، مصرف ریتالین برای بهبود عملکرد تحصیلی در افراد سالم، خطرناک و غیرقانونی است. مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی، از جمله اعتیاد شود.

در اینجا چند دلیل برای اینکه چرا ریتالین برای درس خواندن مفید نیست، آورده شده است:

  • ریتالین یک داروی اعتیادآور است. مصرف طولانی‌مدت این دارو می‌تواند منجر به اعتیاد شود. اعتیاد به ریتالین می‌تواند باعث مشکلات جدی در زندگی فرد شود، از جمله مشکلات تحصیلی، شغلی و روابط اجتماعی.
  • ریتالین می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی شود. ریتالین می‌تواند باعث عوارض جانبی مختلفی شود، از جمله کاهش اشتها، اضطراب، خشکی دهان، سردرد، اختلال خواب، افزایش ضربان قلب و عوارض جانبی جدی‌تر، مانند روان‌پریشی، تشنج، مشکلات قلبی و مرگ.
  • ریتالین یک داروی تجویزی است. ریتالین فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شود. مصرف خودسرانه این دارو خطرناک است.

کنکور و ریتالین

اگر به دنبال بهبود عملکرد تحصیلی خود هستید، راه‌های سالم‌تری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. این راه‌ها عبارتند از:

  • خواب کافی: خواب کافی برای عملکرد مغز ضروری است. خواب ناکافی می‌تواند باعث کاهش تمرکز، حافظه و یادگیری شود.
  • رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم به بدن شما انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد بهینه را می‌دهد.
  • ورزش منظم: ورزش منظم به بهبود تمرکز، حافظه و یادگیری کمک می‌کند.
  • استراحت کافی: استراحت کافی به بدن شما کمک می‌کند تا از استرس و فشار روانی ناشی از درس خواندن خلاص شود.
  • مدیریت زمان: مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا زمان خود را به طور موثر برای درس خواندن اختصاص دهید.

اگر در درس خواندن خود مشکل دارید، با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید. یک مشاور تحصیلی می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و راه‌های بهبود عملکرد تحصیلی خود را پیدا کنید.

کاربرد ریتالین

به منظور قبولی در یک آزمون، سلامتی خود را به خطر نیندازید. قرص ریتالین با تاثیر گذاری بر قشر مغز و تالاموس سبب تولید بسیار زیاد ماده ای به نام دوپامین می شود، در اثر همین اتفاق فرایند یادگیری را مطلوب می سازد. قرص ریتالین را با عنوان قرص شب های امتحان یا قرص های افزایش دهنده ی تمرکز نیز می شناسند. دانشجو و دانش آموزان به منظور افزایش رتبه و یا نمره ی خود در امتحان های مختلف از این قرص به طور مازاد و خودسرانه استفاده می کنند. قابل توجه است که هیچ پزشکی مصرف آن را برای کسب نمره ی بهتر در امتحانات تجویز نخواهد کرد. تنها کاربرد ایده آل و معمول مصرف این قرص برای افرادی مورد توجه است که دچار اختلال های بیش فعالی و یا برخی مشکلات خواب هستند می باشد. اگر فرد استفاده  از آن را به صورت خودسرانه هدف قرار دهد با گذر مدت زمان بسیار کوتاه و یا حتی در همان اولین مرحله ممکن است گریبان عوارض استفاده ی آن گردد. قرص ریتالین اعتیاد آور است ولی اعتیاد آور بودن آن شبیه بسیاری از مواد مخدر نیست و عوارض بدتری را به همراه دارد. با مصرف این دارو به جای آنکه جسم فرد تحت تاثیر قرار گیرد، روح و روانش گرفتار مشکلات خواهد شد.  

عوارض قرص ریتالین

عوارض قرص ریتالین در افراد متفاوت است . فردی ممکن است حتی با یک بار مصرف این دارو به طور جدی به اختلال های روحی و روانی گرفتار شود. اگر به مصرف این دارو وابسته شده اید با قطع استفاده ی آن به حالت های هیجانی و البته جسمانی ناخوشایندی مبتلا خواهید شد. افسردگی و بی حوصلگی از مهمترین علل مصرف و به کارگیری این دارو است. البته افسردگی یکی از رایج ترین عوارض آن در نظر گرفته می شود در بسیاری از افراد اختلال های روحی ایجاد شده در اثر وابستگی به این دارو می تواند به مشکلات و خسارت های جبران ناپذیری منجر گردد. چرا باید به خاطر موفقیت در یک آزمون، سلامتی خود را به خطر بیندازید و گرفتار مشکلات عظیمی باشید؟ هرگز به افرادی که به شما راه کار ها سریع رسدن به اهداف را پیشنهاد می کنند، اعتماد نکنید. هر موفقیتی سختی خود را دارد و اگر بدون تحمل این سختی ها قرار است یک شبه با بکارگیری این نوع از قرص های اعتیاد آور در آزمون موفق شوید، مجبور به تحمل خسارت های جبران ناپذیر آن نیز خواهید بود. اگر چه فروش این دارو بدون نسخه ی پزشک ممنوع است ولی سودجویان بسیاری به منظور کسب سود کلان در این زمینه فعالیت دارند. زمانی که فرد به استفاده از این دارو معتاد شود دیگر دوز مصرفی قبلی کارساز نخواهد بود. به عنوان مثال اگر فرد با مصرف یک دوز مشخص، توانایی مطالعه ی 7 ساعت بدون وقفه را داشته، اکنون باید میزان دوز مصرفی را بیشتر کند تا بتواند به همان اندازه مطالعه بدون وقفه داشته باشد.  

ترک ریتالین

ترک ریتالین

ریتالین برای کنکور گزینه ی مناسبی نیست.  روش و تکنیک های مختلفی برای افزایش بازدهی مغز در دست است که برخی از آن ها از مواد کاملا طبیعی استفاده می کند. در صورتی که فکر می کنید به مصرف قرص ریتالین وابستگی پیدا کرده اید، بلافاصله اقدامات ترک ریتالین را در اولویت بگیرید. برای ترک مصرف این دارو ضروری است از تجربه ی افراد متخصص در این زمینه بهره مند شوید. در جلسات درمانی برای ترک مصرف این دارو همچنین راهکارهای مطلوبی برای جلوگیری از وسوسه شدن در برابر مصرف مجدد آن نیز به شما آموزش داده می شود. اعتیاد به این قرص می تواند با گذر زمان آثار تخریب کننده ی بسیار حادی را بر جای بگذارد به همین دلیل در اسرع وقت اقدامات ترک مصرف آن را در پیش بگیرید.

مراحل ترک ریتالین

ترک ریتالین معمولاً در چهار مرحله انجام می‌شود:

مرحله اول: برنامه‌ریزی

در این مرحله، شما باید با پزشک خود مشورت کنید و یک برنامه برای ترک دارو تهیه کنید. این برنامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • دوز مصرفی فعلی شما
  • مدت زمان مصرف دارو
  • علائم ترک که ممکن است تجربه کنید
  • روش‌های مدیریت علائم ترک

مرحله دوم: کاهش تدریجی دوز مصرفی

در این مرحله، شما باید دوز مصرفی خود را به تدریج کاهش دهید. کاهش تدریجی دوز مصرفی به بدن شما کمک می‌کند تا با تغییرات سازگار شود و از بروز علائم ترک شدید جلوگیری کند.

مرحله سوم: مدیریت علائم ترک

در این مرحله، شما باید علائم ترک را مدیریت کنید. علائم ترک معمولاً طی چند هفته برطرف می‌شوند. با این حال، در برخی موارد، علائم ترک ممکن است طولانی‌تر باشد.

مرحله چهارم: ادامه بهبودی

در این مرحله، شما باید بر بهبودی خود تمرکز کنید. این کار شامل موارد زیر است:

  • حفظ خواب کافی

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم
  • جستجو و دریافت حمایت از اطرافیان

اگر شما یا یکی از عزیزانتان درگیر اعتیاد به ریتالین هستید، لطفاً برای کمک به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید. ترک ریتالین یک فرآیند دشوار است، اما با کمک و حمایت دیگران می‌توانید آن را انجام دهید.

کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی با بهترین متخصصان در کنار شماست.

برای مشاوره رایگان می توانید با شماره 22290484-021 تماس بگیرید تا متخصصان شما را راهنمایی کنند.

ریتالین و افزایش اضطراب

لازم به ذکر است که مصرف داروی قرص ریتالین می تواند اضطراب را در فرد افزایش دهد و این امر برای افرادی که به دنبال مصرف قرص ریتالین برای درس خواندن و موفق شدن در امتحانات را دارند می تواند در برخی از مواقع  اثر معکوسی نیز داشته باشد. کاهش خواب و افزایش تمرکز با بکارگیری این دارو، بهای سنگینی خواهد داشت. در صورت عدم مصرف این دارو فرد ممکن است تجریبات ناخوشایندی را احساس کند. اعتیاد به ریتالین در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد فقط با یک یا دو بار مصرف آن ممکن است به مصرف این قرص وابسته شوند. شما چه تجربه ای از مصرف ریتالین دارید. تجربیات خود را در کامنت ها با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره و پرسش هر سوالی بصورت خصوصی و محرمانه با مشاوران کمپ ترک اعتیاد آوای میعاد رهایی تماس بگیرید.

‌مطالب مرتبط